Navigation:  Applicatiebeheer > Administratieniveau > Rechtenbeheer > Werkinstructie rechten toekennen >

Het aanmaken van een Rol

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Een rol kunt u als volgt aanmaken:

LijstPijlGa naar Systeemrollenbeheer
LijstPijlU krijgt nu in een zoekscherm een overzicht van alle bestaande rollen. U kunt die openen met de knop openen of door hierop te dubbel klikken. Als u een nieuwe rol wilt aanmaken drukt u op nieuw.
LijstPijlIn het rechterdeel van het venster staan drie tabbladen: Functies, Relatiecategoriegroepen en Calculatie tabbladen.
oFuncties: Bij functie kunt u een bepaald recht selecteren en aangeven wat voor toegang de huidige rol moet krijgen (mag gebruiken, mag lezen, mag toevoegen, mag wijzigen, mag verwijderen). Als u slechts een paar rechten bij de rol hoeft te maken, dan kunt u het beste deze functies toevoegen door de keuzelijst bij Functie in te vullen. Indien u van veel functies de rechten wilt toekennen, gebruik dan de knoppen onderaan. De betekenis van de verschillende rollen kunt u terugvinden in bijlage1: PAC autorisatiefuncties en beschrijvingen.
oRelatiecategoriegroepen: Relatiecategoriegroepen geeft de gebruiker het recht om bepaalde relatiecategoriegroepen toe te voegen aan een relatie. De wijze van het toevoegen werk hetzelfde als bij het tabblad functies.
oCalculatie tabbladen:  Bij Calculatie tabbladen kunt u alleen wijzigen door het gewenste calculatie tabblad toe te voegen als regel en het leesrecht, al dan niet zichtbaar, aan of uit te zetten. De gebruiker met het leesrecht ziet dit tabblad dan in de calculatie. Als hier niets is ingevuld heeft de gebruiker toegang tot alle tabbladen.
LijstPijlAls u alle gegevens voor een rol heeft ingevuld klikt u op sluiten. Als u nu opnieuw op rollenbeheer klikt ziet u dat uw nieuwe rol in de lijst is opgenomen.